IMG 20190906 205349Po raz kolejny nasza szkoła uczestniczyła w ogólnopolskiej akcji „ Narodowe czytanie”, której patronuje Prezydent Rzeczpospolitej  Andrzej Duda. W tym roku czytane są wybrane nowele. W kozielskiej muszli spotkali się przedstawiciele władzy, sportu oraz uczniowie szkół powiatu kędzierzyńsko- kozielskiego.

Naszą szkołę godnie reprezentowały uczennice klasy II TA: Ewelina Dawidenko i Julia Janiszewska, które z aktorskim zacięciem zmierzyły się z niełatwą nowelą Brunona Schulza  „Mój ojciec wstępuje do strażaków”.

Czytaj więcej: Akcja „ Narodowe czytanie” w kozielskiej muszli.

„WIEM, CO PISZĘ I WIEM, JAK PISZĘ”

1. Internet – zagrożeniem dla polszczyzny?
(zmiany ortograficzne, zmiany gramatyczne, nowe słowa, akronimy, slang internetowy)

2. Cechy języka internetowego.
(ekonomiczność, skrótowość, specjalizacja, stylizacja, emotikony)

3. Niewola „QWERTY” i jej skutki.
(zdefiniowania pojęcia, cechy cyfrowego imigranta, cechy cyfrowego tubylca, cechy analfabety funkcjonalnego, skutki negatywne i pozytywne)

4. Dobry mail do pracodawcy – połowa sukcesu!
(adekwatny do sytuacji adres, temat wiadomości, trudne powitanie i pożegnanie, małe i duże litery, wykrzykniki i przecinki)

5. Kto Ty jesteś: Leukas, Lengyel, a może, o Boże …pszon?
(egzoetnonimia i egzoetnonimy, endoetnonimia i endoetnonimy, etnonimia deprecjonująca)

6. Bijemy się w piersi, czyli o błędach językowych polskich nauczycieli.

Czytaj więcej: Tematy wykładów na 21 lutego - Dzień Języka Ojczystego

W związku z obchodami Dnia Języka Ojczystego zapraszamy wszystkich nauczycieli i uczniów naszej szkoły do auli na wykłady poświęcone funkcjonowaniu języka polskiego w Internecie na 4 i 5 lekcji.  Tematy związane z cechami języka internetowego, zmianami zachodzącymi w polszczyźnie pod jego wpływem i innymi, ciekawymi aspektami przygotowali uczniowie naszej szkoły.
Język to z pewnością jeden z kluczowych, nie do przecenienia, elementów naszej narodowej kultury, dlatego hasłem tegorocznych obchodów jest:
           „WIEM, CO PISZĘ I WIEM, JAK PISZĘ!”
Bądźmy więc świadomymi i odpowiedzialnymi użytkownikami języka polskiego, naszego dziedzictwa narodowego, również w jego internetowej, elektronicznej formie, bo język ma znaczenie i mówi o nas więcej, niż przypuszczamy!

Maraton nocny w naszej szkole to zawsze ciekawy i twórczy  sposób spędzenia wolnego czasu. W kąciku polonistycznym uczniowie już drugi raz mieli możliwość zmierzenia się z interesującą formą japońskiego wiersza HAIKU, który narodził się w XVII wieku, ale ciągle cieszy się wielkim zainteresowaniem. Czy młodzież poradziła sobie z tym wyzwaniem? Czy łatwo zostać poetą 17 sylab?

HAIKU to grupowa rozrywka towarzyska, której celem jest zapisanie wrażeń i wzruszeń twórcy obcującego z przyrodą. Ponieważ w trakcie maratonu uczniowie zostali „zamknięci  w czterech ścianach” zacnego ZS nr 3, trzeba było im tych wzruszeń  wywołanych kontaktem z naturą dostarczyć w zupełnie inny sposób!  I udało się…

Czytaj więcej: Impresje poetycko – fotograficzne w stylu HAIKU

W zeszłym roku szkolnym uczniowie wyszli z inicjatywą, by trudne zagadnienia z matury ustnej dotyczące kwestii językowych przygotowywać na zasadzie wykładów połączonych z prezentacją i kartami pracy. Nazwę projektu „Od nas dla nas” zaproponowała Karolina, obecnie uczennica IV TA. Projekt spotkał się z dużym zainteresowaniem uczniów i dlatego postanowiliśmy go kontynuować w tym roku szkolnym.

Wykład i prezentację poświęconą manipulacji  i perswazji językowej przygotowali i przedstawili uczniowie klasy IV TA – Piotr Prokop i Szymon Gorki. Teoretyczną wiedzę podparli licznymi przykładami, które pozwoliły na przyswojenie sobie przez słuchaczy różnych sposobów manipulacji i wskazanie podobieństw i różnic między manipulacją a perswazją. Dzięki temu koledzy i koleżanki nie mieli kłopotu z wypełnieniem kart pracy.

Bardzo dziękuję Piotrowi i Szymonowi w imieniu swoim oraz  klasy IV TC i czekamy na kolejne wykłady, które pozwolą na stwierdzenie, że matura nie jest taka straszna, jeśli się do niej porządnie przygotujemy.

Początek strony