Xll Powiatowy Konkurs Recytatorski , który, jak co roku odbywał się w Zespole Szkół nr 1 , poświęcony był 200. rocznicy rozpoczęcia polskiego romantyzmu. Uczestnicy mogli zatem wybierać do recytacji utwory z bogatej romantycznej spuścizny literackiej. Cieszymy się, że nasi uczniowie Kamil Komander i Mateusz Grylak, tegoroczni maturzyści, nie zawiedli i zechcieli wziąć udział w tym konkursie, mimo natłoku nauki. Wiersze twórców tej epoki, choć piękne, są bardzo wymagające dla recytatorów, tym bardziej gratulujemy Kamilowi z klasy IVTa zajęcia lll miejsca! Gratulacje!
Sejm Rzeczpospolitej Polskiej ogłosił rok 2022 rokiem Adama Mickiewicza z okazji 200.rocznicy wydania „ Ballad i romansów”. Tegoroczne Narodowe Czytanie opiera się na tym przełomowym dziele wieszcza romantyzmu.
Piątkowa lekcja otwarta miała na celu przybliżyć młodzieży postać młodego twórcy , który przeobraził polską literaturę początków XIX wieku oraz zapoznać z treścią wybranych ballad. Jednocześnie nie miało być to spotkanie ze spiżowym pomnikiem, ale młodym, ambitnym, bezkompromisowym buntownikiem, który zapragnął wstrząsnąć posadami klasycystycznego, skostniałego świata literatury i któremu te plany udało się zrealizować.
Czytaj więcej: Lekcja otwarta: Czy Adam Mickiewicz był influencerem romantyzmu?
Paulina Ryszkiewicz zajęła 2 miejsce w XI Powiatowym Konkursie Recytatorskim, a Julia Janiszewska otrzymała wyróżnienie. Konkurs poświęcony był poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, więc nie było łatwo z doborem tekstu i recytacją, ale nasze dziewczyny spisały się świetnie. Serdecznie gratulujemy naszym wspaniałym recytatorkom. Brawo!
Po raz kolejny nasza szkoła uczestniczyła w ogólnopolskiej akcji „ Narodowe czytanie”, której patronuje Prezydent Rzeczpospolitej Andrzej Duda. W tym roku czytane są wybrane nowele. W kozielskiej muszli spotkali się przedstawiciele władzy, sportu oraz uczniowie szkół powiatu kędzierzyńsko- kozielskiego.
Naszą szkołę godnie reprezentowały uczennice klasy II TA: Ewelina Dawidenko i Julia Janiszewska, które z aktorskim zacięciem zmierzyły się z niełatwą nowelą Brunona Schulza „Mój ojciec wstępuje do strażaków”.
Czytaj więcej: Akcja „ Narodowe czytanie” w kozielskiej muszli.
„WIEM, CO PISZĘ I WIEM, JAK PISZĘ”
1. Internet – zagrożeniem dla polszczyzny?
(zmiany ortograficzne, zmiany gramatyczne, nowe słowa, akronimy, slang internetowy)
2. Cechy języka internetowego.
(ekonomiczność, skrótowość, specjalizacja, stylizacja, emotikony)
3. Niewola „QWERTY” i jej skutki.
(zdefiniowania pojęcia, cechy cyfrowego imigranta, cechy cyfrowego tubylca, cechy analfabety funkcjonalnego, skutki negatywne i pozytywne)
4. Dobry mail do pracodawcy – połowa sukcesu!
(adekwatny do sytuacji adres, temat wiadomości, trudne powitanie i pożegnanie, małe i duże litery, wykrzykniki i przecinki)
5. Kto Ty jesteś: Leukas, Lengyel, a może, o Boże …pszon?
(egzoetnonimia i egzoetnonimy, endoetnonimia i endoetnonimy, etnonimia deprecjonująca)
6. Bijemy się w piersi, czyli o błędach językowych polskich nauczycieli.
Czytaj więcej: Tematy wykładów na 21 lutego - Dzień Języka Ojczystego