Kwalifikacja:
SPL.05. Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
To jeden z zawodów w obszarze logistyki, który przygotowuje uczniów do pracy w branży transportowej, spedycyjnej i logistycznej. Osoby kształcone na tym kierunku uczą się organizować i koordynować procesy transportowe, zajmując się planowaniem, nadzorowaniem i realizowaniem przewozów towarów zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym.
Cele kształcenia:
- planowanie, organizowanie i dokumentowanie procesów transportowych;
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej rozliczeń z klientami i kontrahentami krajowymi oraz zagranicznymi;
- wykonywanie prac związanych z monitorowaniem przebiegu procesu transportowo-spedycyjnego.
Zakres kształcenia:
- Podstawy spedycji – uczniowie zdobywają wiedzę o systemach transportowych, magazynowych oraz o zarządzaniu łańcuchem dostaw. Zajmują się również kwestiami dotyczącymi planowania i optymalizacji tras transportowych.
- Prawo transportowe – absolwenci zapoznają się z przepisami regulującymi transport i spedycję towarów, w tym międzynarodowe regulacje transportowe i celne.
- Języki obce – ze względu na międzynarodowy charakter branży, uczniowie uczą się języków obcych, szczególnie angielskiego, w kontekście transportu i logistyki.
- Obsługa programów komputerowych.
- Zarządzanie procesami transportowymi – uczniowie zdobywają umiejętności planowania, organizowania i nadzorowania transportu towarów, zarówno drogowego, kolejowego, morskiego, jak i lotniczego.
- Bezpieczeństwo i ochrona ładunków – omawiane są procedury zapewnienia bezpieczeństwa transportu oraz ochrony przed kradzieżami i uszkodzeniami ładunków.
- Dokumentacja spedycyjna – technik spedytor musi znać dokumenty towarzyszące transportowi, takie jak listy przewozowe, faktury, zlecenia transportowe, deklaracje celne czy umowy spedycyjne.
Umiejętności:
- Organizacja transportu – planowanie tras, dobór odpowiednich środków transportu, zarządzanie flotą i załadowaniem.
- Zarządzanie czasem i kosztami – optymalizacja procesów transportowych pod kątem efektywności kosztowej i terminowości dostaw.
- Komunikacja – zarówno z klientami, jak i z partnerami zagranicznymi (np. przewoźnikami, agentami celnymi).
- Znajomość przepisów prawa międzynarodowego – regulacji celnych, transportowych i handlowych, zwłaszcza w kontekście transportów międzynarodowych.
- Rozwiązywanie problemów logistycznych – szybkie reagowanie na trudności związane z transportem, takie jak opóźnienia, awarie, zmiany w planie dostaw.
Perspektywy zawodowe:
Absolwenci kierunku technik spedytor mogą znaleźć zatrudnienie w firmach spedycyjnych, transportowych, magazynowych, a także w przedsiębiorstwach zajmujących się handlem międzynarodowym. Mogą pracować jako:
- Spedytor krajowy lub międzynarodowy,
- Koordynator transportu,
- Menedżer logistyki,
- Pracownik działu obsługi klienta w firmach logistycznych,
- Specjalista ds. importu/eksportu.
Kierunek technik spedytor to wybór dla osób, które interesują się logistyką, transportem oraz organizacją procesów związanych z przewozem towarów. Umożliwia zdobycie praktycznych umiejętności potrzebnych do pracy w dynamicznej branży, która ma kluczowe znaczenie dla globalnej gospodarki.
Praktyki zawodowe są zapewnione przez szkołę i realizowane w wymiarze 8 tygodni:
- w klasie III – 140 godz. – 4 tygodnie,
- w klasie IV – 140 godz. – 4 tygodnie.
Nasi uczniowie odbywają praktyki i staże w firmach:
- Solidaris Transport i Spedycja Sp. z o.o .K-Kożle,
- Castorama Sp. z o.o.. oddział K-Koźle,
- TRANSKOM BIAŁDYGA Sp. z o.o.,
- Cewe Sp. z o.o. K-Koźle,
- WAK TRANS K-Kożle,
- Flukar Sp. a o.o. K-Koźle,
- DB Cargo Spedkol Sp. z o.o. K-Koźle,
- Grupa Azoty ZAK S.A. K-Kożle,
- DREWMAX sp. z o.o. K-Koźle,
- GTVBUS Polska Sp.z o.o. Walce,
- ICSO Chemical Production Sp. z o.o. K-Koźle,
- Morawiec Transport Sp. z o.o. Głogówek,
- Combi Engineering Sp. z o.o. K-Koźle,
- MR TOUR STOKŁOSA Zdzieszowice,
- Rinnen Polska Sp. z o.o. Spedycja Międzynarodowa Grabówka,
- LKW Walter w Wiedniu.