„WIEM, CO PISZĘ I WIEM, JAK PISZĘ”

1. Internet – zagrożeniem dla polszczyzny?
(zmiany ortograficzne, zmiany gramatyczne, nowe słowa, akronimy, slang internetowy)

2. Cechy języka internetowego.
(ekonomiczność, skrótowość, specjalizacja, stylizacja, emotikony)

3. Niewola „QWERTY” i jej skutki.
(zdefiniowania pojęcia, cechy cyfrowego imigranta, cechy cyfrowego tubylca, cechy analfabety funkcjonalnego, skutki negatywne i pozytywne)

4. Dobry mail do pracodawcy – połowa sukcesu!
(adekwatny do sytuacji adres, temat wiadomości, trudne powitanie i pożegnanie, małe i duże litery, wykrzykniki i przecinki)

5. Kto Ty jesteś: Leukas, Lengyel, a może, o Boże …pszon?
(egzoetnonimia i egzoetnonimy, endoetnonimia i endoetnonimy, etnonimia deprecjonująca)

6. Bijemy się w piersi, czyli o błędach językowych polskich nauczycieli.

Czy wiesz, że:

1. Międzynarodowy Dzień Dziedzictwa Językowego został ustanowiony 17 listopada 1999 przez UNESCO dla uczczenia pamięci 5 studentów Uniwersytetu w Dhece, którzy w 1952 roku zginęli podczas demonstracji, w której domagano się nadania językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego.
2. Od 1950 roku na świecie zanikło 250 języków.
3. W ciągu dwóch lub trzech pokoleń aż 3000(!) języków, na 6000 istniejących będzie zagrożonych wymarciem.
4. Polscy użytkownicy Internetu przestają używać, tak charakterystycznych dla naszego języka znaków diakrytycznych i dlatego w 2013 roku powstała kampania społeczna „Język polski jest ą, -ę”, której celem jest przeciwdziałanie nieużywaniu tych samogłosek nosowych.
5. Wiele języków istnieje tylko w formie mówionej, np. w Ameryce Łacińskiej i w Azji i te mogą najszybciej zaniknąć.

Początek strony