WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
Zespołu Szkół nr 3 im. M. Reja w Kędzierzynie – Koźlu
- I. Kryteria ocen odpowiedzi ustnych i pisemnych
- Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który: - nie opanował podstawowych definicji i pojęć oraz twierdzeń, co uniemożliwia mu dalsze zdobywanie wiedzy - nie jest w stanie sam rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności
- Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który: - opanował podstawowe definicje i pojęcia, potrafi odtworzyć podstawowe twierdzenia - rozwiązuje typowe zadania o niewielkim stopniu trudności przy pomocy nauczyciela
- Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który: - opanował definicje i pojęcia, potrafi sformułować twierdzenia związane z tymi pojęciami - samodzielnie rozwiązuje typowe zadania
- Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który: - opanował definicje i pojęcia, samodzielnie formułuje twierdzenia oraz rozwiązuje problemy teoretyczne - samodzielnie rozwiązuje zadania poprawnie stosując poznane definicje i twierdzenia
- Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który: - opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania w danej klasie - sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami rozwiązując samodzielnie problemy teoretyczne - potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach
- Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który: biegle posługuje się posiadanymi wiadomościami w rozwiązywaniu zadań, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje zadania o podwyższonym stopniu trudności
Kryteria ocen prac pisemnych przedmiotów ogólnokształcących :
<0% - 30%) - niedostateczny
<30% - 55%) - dopuszczający
<55% - 75%) - dostateczny
<75% - 85%) - dobry
<85% - 95%) - bardzo dobry
<95% - 100%) - celujący
Kryteria ocen prac pisemnych przedmiotów zawodowych :
<0% - 39%> - niedostateczny
<40% - 55%> - dopuszczający
<56% - 74%> - dostateczny
<75% - 89%> - dobry
<90% - 97%> - bardzo dobry
<98% - 100%> - celujący
- II. Oceniania bieżące
- Krótkie sprawdzany pisemne, tzw. kartkówki trwające nie dłużej niż 15 minut i odpytywanie ustne mogą się odbywać na każdej godzinie lekcyjnej, pod warunkiem, że dotyczą ostatnich 3 jednostek lekcyjnych i nie muszą być zapowiadane.
- Sprawdziany pisemne, testy, zadania klasowe, wypracowanie klasowe, matury próbne ,próbne egzaminy zawodowe oraz odpytywanie ustne obejmujące większy materiał muszą być zapowiedziane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem, a nauczyciel zobowiązany jest do odnotowania tej zapowiedzi w dzienniku lekcyjnym .
- Każda praca klasowa musi być poprzedzona powtórzeniem.
- W ciągu jednego dnia można przeprowadzić tylko jedną z form sprawdzania wiedzy, kategorii A, a w ciągu tygodnia nie więcej niż pięć.
- Termin oddawania prac pisemnych wynosi do 14 dni, z wyjątkiem prac z języka polskiego, których termin oddania wynosi 21 dni. Oceny niedostateczne z prac oddanych po wyznaczonym terminie nie będą wpisywane do dziennika (z wyjątkiem przypadków losowych niezależnych od nauczyciela). W dzienniku zamiast oceny będzie wpisana pozioma kreska. Uczeń nie ma obowiązku poprawiania tej oceny.
- Kolejna praca klasowa, test lub sprawdzian może się odbyć dopiero po omówieniu wyników poprzedniej formy sprawdzania osiągnięć ucznia.
- Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne są przechowywane w szkole do końca roku szkolnego w sposób przyjęty przez danego nauczyciela. Uczniowie otrzymują je do wglądu podczas lekcji, a ich rodzice mogą się z nimi zapoznać podczas indywidualnych spotkań z nauczycielem lub w innej formie ustalonej przez nauczyciela.
- Nieobecność ucznia na pracy klasowej, nawet nieusprawiedliwiona, nie może być karana oceną niedostateczną
- Uczeń ma prawo do poprawy oceny niedostatecznej z prac klasowych, sprawdzianów (obejmujących większą partię materiału i trwających co najmniej 1 godzinę lekcyjną) oraz wypracowań w terminie do miesiąca od jej uzyskania. Ocenę uzyskaną podczas poprawy nauczyciel wpisuje uczniowi do dziennika zgodnie z zapisem w przedmiotowym systemie oceniania.
- Uczeń ma obowiązek uzyskania co najmniej 75% ocen z przeprowadzonych prac klasowych, sprawdzianów (obejmujących większą partię materiału i trwających co najmniej 1 godzinę lekcyjną) oraz wypracowań .
Jeżeli uczeń jest nieobecny na sprawdzianie, nauczyciel wpisuje do dziennika „nb”. Jest to informacja dla nauczyciela, rodzica i ucznia, że uczeń musi napisać sprawdzian w terminie do miesiąca od jego powrotu do szkoły.
Niespełnienie tego obowiązku w ciągu miesiąca skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej z danej formy sprawdzania wiedzy.
- Najpóźniej na dwa tygodnie przed klasyfikacją śródroczną lub roczną należy oddać przeprowadzone prace klasowe.
- Uczeń ma prawo znać zakres materiału przewidzianego do kontroli i wymagań, jakim będzie musiał sprostać.
- Uczeń ma prawo zgłosić na początku lekcji, na zasadach ustalonych z nauczycielem danych zajęć edukacyjnych, nieprzygotowanie do lekcji. Ilość nieprzygotowań do zajęć lekcyjnych w ciągu okresu objętego klasyfikacją bez konsekwencji otrzymania oceny niedostatecznej regulują przedmiotowe systemy oceniania.
- Na pierwszych zajęciach z danego przedmiotu, po powrocie ucznia do szkoły po usprawiedliwionej nieobecności, trwającej co najmniej pięć kolejnych dni roboczych, nauczyciel nie wymaga od ucznia przygotowania do lekcji.
- W przypadku ucznia znajdującego się tymczasowo w trudnej sytuacji losowej (w szczególności wypadek, śmierć bliskiej osoby i inne przyczyny niezależne od ucznia) zasady oceniania bieżącego ustala nauczyciel przedmiotu w porozumieniu z uczniem i wychowawcą klasy, w oparciu o zasadę życzliwości i wsparcia ucznia.
- W trakcie okresu objętego klasyfikacją uczeń powinien uzyskać następującą minimalną ilość ocen bieżących:
- 3 – jeśli dane zajęcia są realizowane w wymiarze 1 godziny w tygodniu; w tym co najmniej jedna ocena z kategorii A
- 4 – jeśli dane zajęcia są realizowane w wymiarze 2 godzin w tygodniu; w tym co najmniej jedna ocena z kategorii A
- 5 – jeśli dane zajęcia są realizowane w wymiarze 3 godzin w tygodniu; w tym co najmniej dwie oceny z kategorii A
- 6 – jeśli dane zajęcia są realizowane w wymiarze 4 godzin w tygodniu; w tym co najmniej dwie oceny z kategorii A
- 7 – jeśli dane zajęcia są realizowane w wymiarze 5 godzin w tygodniu. w tym co najmniej trzy oceny z kategorii A
18 .W szkole ustalono następujące zasady dokumentowania osiągnięć i postępów uczniów:
Szkoła prowadzi dla każdego oddziału dziennik lekcyjny, arkusze ocen, w których dokumentuje się osiągnięcia i postępy uczniów w danym roku szkolnym.
Oprócz znaku cyfrowego, można umieszczać w dzienniku informacje dodatkowe, takie jak:
- a) zakres materiału, data, forma oceniania, opisy słowne
Oceny bieżące ustala się w stopniach według następującej skali:
- stopień celujący – 6 – cel.;
- stopień bardzo dobry – 5 – bdb.;
- stopień dobry – 4 – db. ;
- stopień dostateczny – 3 – dst.;
- stopień dopuszczający – 2 – dop.;
- stopień niedostateczny – 1 – ndst,
19 .W ocenianiu bieżącym dopuszcza się:
- wraz z oceną wyrażoną stopniami, o których mowa w p. 18 stosowanie znaków
„+” i „-” oraz stosowanie zapisów informacyjnych:
- jeżeli uczeń jest nieobecny na kartkówce, nauczyciel wpisuje do dziennika „nb”. Jest to informacja dla nauczyciela, rodzica i ucznia, że uczeń musi napisać tę kartkówkę w terminie do 14 dni od jego powrotu do szkoły. Jeżeli uczeń nie napisze jej w wyżej ustalonym terminie 14 dni, to nauczyciel może sprawdzić wiadomości ucznia nieobecnego na kartkówce w dowolnej formie: pisemnej lub ustnej w trakcie kolejnych zajęć lekcyjnych, na których uczeń się pojawi, nawet w przypadku zgłoszonego wcześniej nieprzygotowania.
- nieprzygotowanie ucznia odnotowuje się skrótem „np”, reguluje to przedmiotowy system oceniania
- brak zadania lub zeszytu odnotowuje się skrótem „bz”, reguluje to przedmiotowy system oceniania
- ocena z poprawy sprawdzianu jest wpisywana do dziennika tylko w przypadku poprawy oceny; w przeciwnym przypadku nauczyciel odnotowuje jedynie fakt, że uczeń skorzystał z możliwości poprawy sprawdzianu (w miejsce oceny wpisywany jest znak "npps" z komentarzem "nieudana próba poprawy sprawdzianu"
- Oceny bieżące mogą być ocenami opisowymi, spełniającymi funkcję diagnostyczno - informacyjną.
- Ocena ucznia może być ponadto wyrażona ustną lub pisemną informacją zwrotną (pochwałą lub naganą) oraz znakiem „+ ” lub „–”.
III. Zasady oceniania
1) Poszczególnym formom aktywności ucznia są przyporządkowane następujące wagi:
- Waga 5: Olimpiady, konkursy, zawody tematyczne powyżej etapu szkolnego
- Waga 4: Test zamknięcia, badanie wyników nauczania, sprawdzian, sprawdziany przekrojowe (obejmujące więcej niż jeden dział), odpowiedź ustna obejmująca większy zakres materiału, wysoki wynik w eliminacjach szkolnych olimpiady, matury próbne, próbne egzaminy zawodowe, ocena bardzo dobra za 95%-ą frekwencję na zajęciach edukacyjnych po każdym okresie klasyfikacyjnym
- Waga 3: Poprawa sprawdzianu, sprawdziany pisane w drugim terminie, systematyczny udział w nieobowiązkowych zajęciach uzupełniających, przygotowanie i zaprezentowanie referatu, prezentacji, kartkówka
- Waga 2: Odpowiedź ustna z bieżącego materiału, Liga zadaniowa
- Waga 1: Aktywność i praca na lekcji, zadanie domowe
Jeżeli na lekcji wystąpią inne formy aktywności nie występujące w tabeli, nauczyciel sam ustala ich wagę.
2) Test otwarcia i zamknięcia: - Test otwarcia i zamknięcia piszą klasy pierwsze - nie ma możliwości pisania testu w innym terminie ani poprawienia oceny testu
- jeżeli uczeń jest nieobecny na teście zamknięcia(za wyjątkiem choroby) to od średniej ważonej na koniec roku szkolnego nauczyciel odejmuje „0,1”
3) Badanie wyników nauczania:
- Badanie wyników nauczania piszą klasy drugie lub trzecie- nie ma możliwości pisania po raz drugi ani poprawienia oceny
- jeżeli uczeń jest nieobecny na sprawdzianie (za wyjątkiem choroby) to od średniej ważonej na koniec roku szkolnego nauczyciel odejmuje „0,1”
4) Prace pisemne:
- jeżeli uczeń wszystkie zapowiedziane sprawdziany pisał w pierwszym terminie i jego średnia ważona wynosi co najmniej 1,75 , to do średniej ważonej na koniec semestru nauczyciel dodaje „0,1” . Oznacza to, że aby uzyskać na koniec semestru ocenę dopuszczającą uczeń musi uzyskać średnią ważoną 1,75 bez dodawania 0,1. Nieobecność na pierwszym terminie spowodowana udziałem w zawodach, konkursie lub olimpiadzie i zgłoszona wcześniej nie jest brana pod uwagę i sprawdzian ocenia się z wagą 4
- jeżeli uczeń jest nieobecny na sprawdzianie, w miejsce oceny wpisywany jest znak "nb" z komentarzem
- uczeń korzystający podczas pracy pisemnej z niedozwolonej pomocy otrzymuje z tej pracy ocenę niedostateczną i nie ma możliwości poprawy tej oceny (fakt ten odnotowany jest w komentarzu do oceny)
- uczeń ma prawo poprawić ocenę niedostateczną ze sprawdzianu w ciągu miesiąca od momentu ogłoszenia jego wyników (dokładny termin uczeń ustala z nauczycielem)
- poprawy sprawdzianów odbywają się podczas konsultacji
- ocena z poprawy sprawdzianu jest wpisywana do dziennika tylko w przypadku poprawy oceny; w przeciwnym przypadku nauczyciel odnotowuje jedynie fakt, że uczeń skorzystał z możliwości poprawy sprawdzianu (w miejsce oceny wpisywany jest znak "npps" z komentarzem "nieudana próba poprawy sprawdzianu"
- oceny niedostateczne ze sprawdzianu poprawiane są na pełną skalę ocen; przy obliczaniu średniej ważonej brane są pod uwagę obie oceny
- jeżeli nieobecność ucznia na sprawdzianie nie jest spowodowana dłuższą nieobecnością (np. chorobą), a uczeń nie poinformował o tym nauczyciela co najmniej dzień przed sprawdzianem ,wówczas pisze sprawdzian na najbliższej lekcji
5) Aktywność na lekcji:
- uczeń za szczególną aktywność na lekcji otrzymuje „+”
- za uzbieranie pięciu „+” uczeń otrzymuje „5”
6) Próbna matura, próbny egzamin zawodowy: - jeżeli uczeń jest nieobecny na próbnej maturze, to od średniej ważonej na koniec roku szkolnego nauczyciel odejmuje „0,1” – w przypadku rażącej różnicy między średnią ważoną a wynikiem próbnej matury nauczyciel ma prawo obniżyć lub podwyższyć ocenę wynikającą ze średniej ważonej .
7) Jeżeli uczeń zmienia poziom nauczania z podstawowego na rozszerzony, to musi w wyznaczonym terminie zaliczyć różnice programowe na ocenę, w przeciwnym wypadku otrzymuje z tego materiału ocenę niedostateczną. Otrzymana ocena za zaliczenie ma wagę 4.
8) Jeżeli uczeń realizuje poziom podstawowy i rozszerzony z innym nauczycielem, wówczas jego ocena śródroczna i roczna jest wynikiem średniej ważonej wszystkich jego ocen zarówno z poziomu podstawowego jak i rozszerzonego z danego okresu objętego klasyfikacją.
9) Wartości liczbowe ocen cząstkowych
Znak „+” waga + 0,5
Znak „-” waga - 0,25
10) Podstawą wystawienia oceny semestralnej jest średnia ważona ocen otrzymanych w ciągu całego okresu objętego klasyfikowaniem
Przeliczanie średniej ważonej na ocenę semestralną lub roczną odbywa się według schematu:
< 0-1,75)
|
niedostateczna
|
<1,75-2,7)
|
dopuszczająca
|
<2,75-3,6 )
|
dostateczna
|
<3,6-4,6)
|
dobra
|
<4,6-5,6)
|
bardzo dobra
|
<5,6-6,0>
|
celująca
|
11) W przypadku rażącej różnicy między średnią ważoną za I i II półrocze nauczyciel ma prawo obniżyć lub podwyższyć ocenę wynikającą ze średniej ważonej rocznej.
W szkole przyjęto następujący pomocniczy sposób ustalania klasyfikacyjnej oceny rocznej z zajęć edukacyjnych:
|
OCENA KOŃCOWOROCZNA
|
O ocena śródroczna
|
6
|
3
|
4
|
4
|
5
|
5
|
6
|
5
|
3
|
3
|
4
|
4
|
5
|
6
|
4
|
2
|
3
|
3
|
4
|
5
|
5
|
3
|
1
|
2
|
3
|
4
|
4
|
5
|
2
|
1
|
2
|
3
|
3
|
4
|
4
|
1
|
1
|
1
|
2
|
3
|
3
|
3
|
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|
|
ocena za drugi okres objęty klasyfikacją
|
12) Przeliczanie średniej ważonej na ocenę semestralną lub roczną odbywa się według schematu:
Średnia ważona ocen x1, x2, …, xn, którym przypisano wagi odpowiednio w1, w2, …, wn wyraża się wzorem :
13) Zagadnienia nie objęte Przedmiotowym Systemem Oceniania reguluje Wewnątrzszkolny Systemem Oceniania
14) Przedmiotowy System Oceniania podlega ewaluacji po upływie każdego roku szkolnego